søndag 5. april 2015

Stensilinspirasjon fra Christin

Hei hei. Christin her i dag for å vise litt hvordan jeg pleier å bruke stensiler når jeg scrapper. Som oftest bruker jeg stensiler som et av lagrene når jeg lager layouter, men her viser jeg de mest hver for seg.


Først starter jeg med akrylmaling sammen med stensiler. Det finnes mange måter å påføre maling sammen med stensiler, for eksempel spatel eller pensel, men sånne for sminke er gode og myke til å bruke for å ikke overdrive malingsbruken med stensilene så det ikke flyter.




Når du bruker stensiler og mister er det bra å spraye sideveis for å få en jevn farge.


Overskuddet av farge på stensilene er det en gode ide å ta vare på hvis man for eksempel vil drive med Art journaling, snu stensilen og trykk ned fargen, ev bruk våtservietter og tørk fargen ned i arket.



En teknikk jeg ofte bruker for å få litt vannfargestil er å bruke en vannpensel sammen med stempeldyne og male i stensilene. Ikke overdriv mengden vann du trykker ut.



Den samme teknikken går også fin med vanlig pensel som er dyppet i vann.



For å få litt større kontrast så bruk gjerne en penn til å tegne inni stensilene.



Min favorittteknikk for å lage masse lager på mine layouter er å bruke en tørr teknikk. Jeg bruker en blender eller som her sminkefoam til å påføre stempelfargen over stensilene.



For å få litt høyde på lagrene så er tykk gesso noe som gir effekt.  Husk at det er mange typer gesso og mange er veldig tynne og er best som underlag og ikke til å bruke på denne måten. De vil da bare flyte utover. Smart ide er å tape fast stensilene med washi tape så den ikke glir av så lett.




Embossing fungerer fint sammen med stensiler. Både med stempelputer (bare trykk ned nedi stensilen) eller som her med embossing penn.


 Det blå er embossingpennen



Du kan også tørrembosse med stensilene. Her har har jeg tatt frem min Big Shot og drar stensilen gjennom som jeg gjør når jeg skal skjære noe ut.  (Jeg legger den siste platen på også...)


For å vise tydligere hvordan det blir har jeg farget tagen inn litt.


Du kan også bruke stensiler som utgangspunkt for å sy. Her har jeg laget hull etter stensilene og sydd litt.



Noen stensiler er også store nok til at de fungerer fint til å bli stemplet inni.



Håper dere har blitt litt inspirert til å ta frem stensilene av denne lille gjennomgangen. Ikke vær redd for å prøve.  

2 kommentarer:

  1. Wow, å fantastisk bra ☀️ Her lærte jeg MASSE! Digger disse innleggene der vi som ikke kan så mye kan få litt tips 😍 Masse takk for titten☀️

    SvarSlett
  2. Tuuuusen takk for flott tutorial! Mange fine teknikker med stensiler. Lærerikt! :)

    SvarSlett

Takk for en hyggelig kommentar! Ta gjerne kontakt med oss på mail scrappegarasjen@gmail.com